Case Study: Cruiseschepen in Vlaanderen | Kustportaal

Case Study: Cruiseschepen in Vlaanderen

Nadat deze maand een cruiseschip in aanvaring kwam met een toeristenboot in Venetië, gaan alweer stemmen op om de grote schepen te weren uit de lagunestad (bron: VRT). In 2017 werd reeds beslist dat de grootste schepen een alternatieve route moeten volgen, maar de uitvoering van deze plannen laat voorlopig op zich wachten (bron: Het Parool). In het Caraïbische gebied zijn momenteel al restrictieve maatregelen van kracht met betrekking tot cruisetoerisme (bron: VRT). Staan er Vlaanderen gelijkaardige scenario’s te wachten of zal het zo’n vaart niet lopen?

In de Vlaamse zeehavens meren immers ook geregeld grote cruiseschepen aan. De haven van Zeebrugge is hierin de koploper: vorig jaar alleen al brachten 142 bezoekende cruiseschepen zo’n 400.000 toeristen naar de haven. Bovendien doet de haven sinds afgelopen jaar ook dienst als inscheephaven, en opende het een cruiseterminal als ontvangstzone voor de cruisetoeristen. In Antwerpen en Gent is het aantal binnenkomende zeecruises lager, maar deze steden ontvangen daarnaast wel een groot aantal riviercruises. Ook in de haven van Oostende is het aantal binnenkomende cruiseschepen eerder beperkt, maar wordt in het nieuwe bestuursakkoord 2019-2024 van de stad wel positief gekeken naar de mogelijkheden voor een nieuwe ferryverbinding met Engeland (bron: bestuursakkoord).

 

Haven

Gepland aantal cruiseschepen (2019)

Bron
Zeebrugge

142

HLN, VRT
Antwerpen

33 (+ 671 riviercruises)

Visit Antwerp
Oostende

8

Port of Ostend
Gent

4 (+ 282 riviercruises)

North Sea Port (1), North Sea Port (2), Cruisereiziger

 

Overlastklachten bleven in het verleden beperkt in Vlaanderen. In Antwerpen is echter recent een petitie gestart tegen de luchtvervuiling veroorzaakt door aanmerende zeecruises (bron: ATV), en ook in Brugge gaan stemmen op om de leefbaarheid voor de inwoners te blijven garanderen. Burgemeester Dirk De fauw vreest dat het toenemende aantal dagjestoeristen van de stad een soort "Disneyland" zouden maken (bron: Het Nieuwsblad). Het aantal cruiseschepen dat gelijktijdig mag aanmeren in de haven van Zeebrugge wordt daarom teruggebracht van vijf naar twee, en de aankomsttijden van de schepen zullen ook meer gespreid worden (van weekends naar weekdagen).

De evolutie van het aantal passagiers per zeehaven wordt weergegeven in het thema Maritiem Transport en Havens. Ook de gemiddelde dichtheid van passagiersvaartuigen kan hier worden gevisualiseerd. Deze visualisatie is gebaseerd op het 'Vessel Density Map 2017'-product van EMODnet Human Activities. Dit product werd binnen het Kustportaal reeds besproken in een vorig nieuwsitem.